Q&A
Spørgsmål & svar
I dette afsnit har vi sammensat svar på nogle af de mest almindelige spørgsmål, som vi typisk modtager. Hvis I ikke finder svar på jeres spørgsmål her, er I altid meget velkomne til at tage kontakt til os.
Det er 4 venner, som alle deler en forkærlighed for Sydeuropa og alt det, disse dejlige og spændende lande kan tilbyde. Læs mere under ‘Om os’.
Det spænder fra børnefamilien, der ønsker at give deres børn helt specielle barndomsminder, til det ældre ægtepar, som foretrækker at undgå ferie i højsæsonerne – og alle dem imellem. De, som har haft et sommerhus eller lign. kender alle til, at ferien ofte går med vedligehold og andre gøremål – den del overtager CASA12. Derfor, når vi nævner feriebolig, er det med særlig vægt på ‘ferie’ for hele familien.
Selvfølgelig. Ejernes præferencer og CASA12s udbudsmateriale vil give de fremtidige ejere et godt beslutningsgrundlag samt overblik, inden boligen erhverves.
Nej, CASA12 ejer ikke andele i boligen. Det fulde ejerskab ligger hos de 12 ejere.
CASA12 bliver boligens administrator. Som administrator varetager vi en række opgaver, men den overordnede fællesnævner for vores arbejde er at beskytte ejernes interesser og investeringer. Opgaverne inkluderer blandt andet daglig drift i forbindelse med ind- og udflytning, kontakt til lokale myndigheder, håndtering af forsikringer, løbende vedligehold, ejerhjemmeside og bookingsystem, udarbejdelse af årsrapport samt assistance til ejerne med deres selvangivelser, gensalg af andel og mv.
Boligerne er placeret i bynære områder, mindre landsbyer eller på landet, og der er altid en bolig, der opfylder jeres ønsker og behov.
Vi udstyrer boligerne ud fra indretnings-klasser med bl.a.følgende: køleskab, fryser, isterningmaskine, induktionskogeplade, ovn, mikroovn, diverse køkkenmaskiner, vinkøler, vaskemaskine, TV, Sonos højttaler. Se specifikationerne på de enkelte boliger under menuen: Vores boliger.
Sengene er kvalitetssenge efter dansk standard, udstyret med dyner og hovedpuder. De øvrige møbler er ligeledes af samme kvalitet som en dansk familie forventer.
CASA12 rejser rundt i udvalgte områder sammen med lokale samarbejdspartnere for at finde de bedst egnede boliger.
Vi indretter boligerne, så de opfylder en nordisk families ønsker og behov. Det er vigtigt for os, at ejerne føler sig hjemme og kan finde ro i boligerne. Boligerne er stilfuldt indrettede, og der er lagt vægt på en fin balance mellem lokale og nordiske elementer i boligindretningen.
Nej, der kan ikke optages lån i ejendommen. På denne måde sikrer vi bedst muligt vores ejere mod uforudsete oplevelser og økonomiske forpligtelser i forbindelse med ejendommen.
Boligerne er udstyret med elektroniske dørlåse, hvilket betyder, at der ikke er fysiske nøgler i omløb og der er ingen nøgler, der skal afhentes eller afleveres. Dette eliminerer problemet med at skulle holde styr på nøgler under ferien og slipper for dilemmaet om, hvem der skal have nøglen, når I skal ud af døren hver for sig. Der er altså ingen risiko for at miste nøgler eller glemme dem, når I pakker kufferten. I stedet bruges en pinkode og/eller nøglebrikker.
Kan jeg selv vælge min pinkode? Ja, hver ejer kan selv vælge en pinkode til huset. Koden er aktiv i de perioder, hvor ejeren har booket boligen.
Dine forpligtelser inkluderer at holde dejlige ferier, nyde boligen og selvfølgelig behandle det, som var det dit eget, med fuld respekt for de øvrige ejere. Betale fællesomkostningerne til tiden og se frem til din næste ferie. Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt at følge husreglerne for boligen.
Investeringen bør foretages, når I har truffet beslutningen. Det er derfor ikke anderledes end ved køb af en lejlighed, andel, hus osv. Købet bør ske, når I føler behovet og har taget beslutningen.
Boligen vil typisk være færdig efter 6-12 måneder.
Vi undgår at købe boligen på forhånd, da det ville medføre yderligere omkostninger for boligen, som i sidste ende ville skulle betales af ejerne. Merprisen ville ligge på mellem 15-20%.
Forskellen ligger ikke kun i navnet og prisen. Prisen indikerer størrelse på boligen, antal soveværelser, valg af materialer og beliggenhed. Det er de samme mekanismer, som gælder ved køb af ejendomme andre steder i verden. Den røde tråd på tværs af alle boliger er, at de er indrettet i en elegant nordisk stil med stilrene, smukke og autentiske materialer, toppet med danske kvalitetsprodukter.
Her gælder den såkaldte parcelhusregel, som også omfatter ejere af deleboliger. Derfor vil et salg ikke blive beskattet i Danmark efter de gældende regler. I Italien skal der ikke betales skat af fortjenesten, medmindre ejeren har anden indkomst i Italien.
Efter en grundig gennemgang med en medarbejder fra CASA12 anbefaler vi, at I rådfører jer med jeres egen bank og eventuelt advokat.
Ja, I kan altid købe andele i andre foreninger.
Ja, en enkelt ejer kan købe op til 3 andele. Der er en begrænsning på 3 andele, for at en ejer ikke tildeles andelsmajoriteten og dermed bliver en bestemmende faktor i ejerkredsen. Alternativt kan købes One Family, hvis en ejer ønsker fuld kontrol af sin bolig.
Ja, der er ingen begrænsninger på antallet af andele, hvis man køber One Family alene eller sammen med andre i sit netværk. På alle andre boliger er vores begrænsning 3 andele (se mere under punktet: Kan vi købe flere ejerandele i samme forening). Hvis I ønsker at dele en bolig i to halvdele, bør det ske med familie eller venner, I allerede kender godt og hvor der indgås særlige bookingregler, der adskiller sig fra de almindeligt gældende. Vi hjælper gerne med dette.
Se mere under ‘Vores boliger’ i menupunktet: One Family, hvis I drømmer om jeres helt egen private bolig uden besværet med at skulle købe, tinglyse mv., renovere, indrette, vedligeholde og administrere ejendommen selv.
Ja, du kan bruge dine point til at booke en eller flere uger ad gangen. Fx. kan du booke 4 på hinanden følgende uger eller 4 separate uger fordelt ud over året.
Via bookingportalen kan der købes nøgler af andre andelshavere i samme forening, såfremt der er sat nøgler til salg.
En nøgle koster en måneds fællesudgifter og betales via ens egen Wallet på portalen.
Alternativt kan I via bloggen på bookingportalen kontakte de øvrige ejere i foreningen for at høre, om I kan købe flere uger. I har også muligheden for last minute booking fra 14 dage før til 5 dage før. En sådan booking koster ingen nøgler, men blot udgifter til forbrug og rengøring, alt efter bolig.
Kontakt CASA12 så hurtigt som muligt via e-mail eller telefon.
Vores erfaring viser, at nogle familier foretrækker at køre til deres bolig. På denne måde kan weekenden bruges til at rejse ned til huset, eventuelt med en overnatning undervejs gennem Tyskland eller Østrig. Andre ønsker sig blot en forlænget weekend, hvor de tager flyet onsdag aften eller i løbet af torsdagen. Mange vælger at tage en “hjemmearbejdsdag” under sydlige himmelstrøg torsdag eller fredag, eller måske begge dage, for derefter at nyde weekenden, solen og den sydlige kultur.
Ja, hver familie får hvert år 12 nøgler pr. andel, som kan benyttes til booking af boligen. Eksempelvis, har du 2 andele, får du hvert år 24 nøgler til bookning af boligen.
En ejer kan maksimalt eje 3 andel pr. bolig.
Nej, både linned, håndklæder og viskestykker ligger klar til jer ved feriens begyndelse.
Huset er klargjort og rengjort af vores dygtige lokale medarbejdere ved jeres ankomst.
Ja, det er altid muligt at bestille ekstra rengøring efter eget ønske og behov.
Intet problem, CASA12 tilbyder en velkomstpakke. Op til 7 dage før ankomst kan der bestilles en velkomstpakke via bookingsiden, hvor antallet af voksne og børn skal angives. CASA12 sørger for, at vinen er i vinkøleren/køleskabet, og at der er snacks, soft drinks og mad i køleskabet. En god start på ferien begynder med en god mave.
I kan bestille en taxa eller leje en bil i lufthavnen. CASA12 har foretrukne samarbejdspartnere ved biludlejning, hvor I kan opnå rabat.
Herunder finder I transporttider fra lufthavn til Lucca som et eksempel. Samt priser for offentlig transport med bus eller tog.
CASA12 har enten indgået lokale aftaler, eller hvis boligen er en af de større, er bilen en del af fællesomkostningerne og dermed frit tilgængelig for boligens ejere.
I er på ferie, så I kan bare forlade huset og tage hjem igen. Det vil dog være god stil at tage sengetøjet af sengene og lægge det i en bunke på gulvet samt tage skraldesækkene ud – ellers intet.
Vores lokale repræsentant vil altid være tilgængelig og kan træde til efter behov. I kan også kontakte os via vores e-mail eller, i akutte tilfælde, ringe til akuttelefonen.
Ejerne får deres egen hjemmeside og bookingside. På hjemmesiden findes en blog, hvor ejerne kan dele gode ferieoplevelser, anbefalinger til restauranter, vingårde, museer og oplysninger om lokale aftaler mv. CASA12 vil efter behov informere foreningsmedlemmerne via bloggen, e-mail og/eller ved møder.
Boligen er nyrenoveret med nye møbler og inventar. Derefter er det op til ejerne at beslutte fælles eller indskrive i deres vedtægter, hvordan og hvornår inventaret skal skiftes. CASA12 fungerer selvfølgelig som rådgiver og kan tilbyde at tage sig af hele opgaven.
I langt de fleste huse er kæledyr ikke tilladt. Enkelte ejerforeninger har dog mulighed for at blive oprettet som kæledyrsforeninger, hvilket vil være beskrevet i vedtægterne.
I tråd med nutidens praksis er alle boliger røgfrie. Rygning foregår derfor udenfor.
Betalingen skal indbetales på boligens lukkede konto i Sydbank senest 7 dage efter underskrivelsen af købet.
Hvis ikke alle ejerandelene er solgt inden for 5 måneder fra projektstart, tilbydes alle, der har tegnet en ejerandel, enten at deltage i et andet projekt eller få deres fulde indskud tilbage.
Samtidig med købet af ejendommen deponeres 12 måneders fællesomkostninger. Dette indskud dækker eventuelle restancer og beskytter de øvrige ejere. CASA12 kan vælge at tvangssælge ejerandelen, hvis fællesomkostningerne fortsat ikke betales. CASA12 dækker eventuelle omkostninger til fælleskontoen ud over de 12 måneder.
De 12 måneders depositum refunderes ved salg. De løbende fællesomkostninger refunderes ikke.
Opsparingen dækker større udgifter til eventuelle skader eller nyindkøb, der naturligvis opstår over tid. Ejerkredsen har desuden mulighed for bruge opsparingen til forbedringer, udbygning eller renovering. Opsparingen kan dog ikke bruges til løbende driftsudgifter.
Fællesomkostningerne vil følge det almindelige nettoprisindeks eller min. stige med 2% årligt.
Det vil være angivet i udbudsmaterialet. Udgifterne er typisk proportionale i forhold til størrelsen af boligen. Hver bolig fastsættes ud fra erfaringer fra lignende boliger og kendte udgifter.
Fællesudgifterne dækker renovation, ejendomsskatter såsom “ICI” (Imposta Comunale sugli Immobili), pool service, forsikringer, vedligeholdelse og generel ledelse af boligen. Derudover afsættes 10% af fællesomkostningerne til opsparing for fremtidige forbedringer og udskiftninger.
Vi er ikke blege for at skrive og fortælle, at vi nok tilbyder både de bedste ferier, men også de billigste ferier, man både kan tænke og regne sig til!
Lad os tage udgangspunkt i en bolig i kategorien CASA AMORE. Her lægges en investering på 165.000 kr. Vi forventer, at boligen stiger som det øvrige boligmarked, så investering plus ejendomsmarkedets stigning vil komme hjem igen, når boligen sælges. Den er derfor i dette eksempel, sat som neutral.
Bemærk, hvis boligen er købt som projektsalg, er der allerede opsparing i boligen fra dag 1.
Derfor er de faktisk omkostninger kun de 595 kr. pr. måned til fællesomkostninger, hvilket udgør 7.140 kr. om året. En ejer vil kunne bruge huset imellem 3-6 uger alt efter booking perioder. Så i runde tal koster en ferieuge mellem 2.380 til 1.190 kr. for 2-4 personer i denne kategori. Hertil kommer der selvfølgelig transport og rengøring, men det er ikke anderledes end for andre typer ophold og ferier.
Bruger du ikke dine ferieuger, så husk at læse afsnittet om booking.
Som udgangspunkt er de ejere, der har booket lejeperioden, ansvarlige for ødelagt inventar. Ejere har ligeledes det fulde ansvar ved udlån til familie og venner.
Ting, der er dækket af forsikringen, vil naturligvis være dækket via forsikringen. Selvrisikoen vil blive betalt gennem fællesudgifternes opsparing.
Fællesudgifternes opsparing bruges til at dække almindeligt slid og ælde på huset og inventaret.
CASA12 vil på vegne af ejerne tegne de relevante almindelige forsikringer for boligen. Hvis ejerne i fællesskab ønsker det, kan der tegnes yderligere forsikringer. CASA12 er også behjælpelig med denne del og vil trække på vores samarbejdspartnere og rådgivere.
Vi lægger stor vægt på at vurdere eventuelle risici som f.eks. vandskader gennem vores egne observationer, samtaler med lokale og naboer og dialog med forsikringsselskabet.
Ja, hvis I ønsker at købe en eksisterende bolig, kan de tilgængelige boliger til salg naturligvis besigtiges inden købet. Nye boliger sælges som projektsalg og derfor vil besigtigelse ikke være mulig før senere i forløbet.
I de større boliger vil der være mulighed for opbevaring i aflåste private rum. CASA12 tilbyder også opsætning af malerier, billeder osv., så huset føles endnu mere hjemligt ved ankomst. Dette er dog ikke en mulighed i de mindre boliger.
Fra begyndelsen vil CASA12’s husregler være standard for den nyetablerede forening. Disse regler er udarbejdet for at sikre foreningens medlemmer de bedst mulige og kendte fællesvilkår. Gennem ejermøder vil medlemmerne af foreningen senere have mulighed for at ændre reglerne, så længe vedtægterne og CASA12’s værdier overholdes.
En CASA12 delebolig og timeshare er begge former for ejendomsdeling, men de adskiller sig meget i deres juridiske og praktiske arrangementer:
1. Delebolig:
2. Timeshare:
Frekvensen af ejermøder aftales i ejerkredsen. Normalt vil der ikke være et stort behov, da konceptet er velovervejet. Ejerkredsen kan dog til enhver tid anmode om et orienteringsmøde, beslutningsmøde eller et møde for at drøfte nye initiativer, ønsker og behov. CASA12 vil hjælpe med facilitering, sikre referater og eventuelle afstemninger jf. husreglerne.
Et kvalificeret absolut flertal på 3/4 eller mere kan ændre vedtægter og træffe andre væsentlige beslutninger.
Der kan udstedes skriftlige fuldmagter til ejere, der ikke selv kan deltage. Fuldmagter skal udstedes til en anden ejer eller til CASA12 repræsentant. Fuldmagten skal kun udstedes til en person, som ejeren har tillid til og som kan stemme på ejerens vegne. Fuldmagten skal være i CASA12’s besiddelse mindst 48 timer før et planlagt møde, hvis ejeren ønsker at give fuldmagt til en person angivet af CASA12.